2024-09-08
The Wolf of Snow Hollow

Rob Foster, Riki Lindhome och Jim Cummings i "The Wolf of Snow Hollow". Foto: Orion Classics.

The Wolf of Snow Hollow är spännande, larvig och blodig. Dessutom bjuder den på en rolig Robert Foster i en av sina sista roller.

Sveriges ledande streamingtjänst Viaplay fortsätter att fylla på deras redan breda utbud. Den senaste skräckfilmen i sortimentet är en skön småstadsrysare som äger rum i fiktiva Snow Hollow. Där följer vi en grupp hopplösa snutar som sväljer kaffet när ett brutalt mord skakar om stadens invånare. Rykten börjar spridas om att något annat än en människa ligger bakom attacken, men kan det verkligen vara så? Snow Hollows turism sjunker drastiskt och pressen är stark på den aspirerande sheriffen och nyktra alkoholisten John Marshall. Allt eftersom blir han mer och mer besatt av att lösa fallet.

Jag älskar idén med den här lekfulla rysaren som tickar in på blott en timme och tjugo minuter. Fokus är på ren och skär cinematisk underhållning där det ryms snygga kameraåkningar och extravagant våld. Det jag också gillar med filmen är att ”varulven” som vi tidigt får en glimt av gestaltas med dräkt. Ingen CGI. Och snömiljön är förstås fantastiskt exotisk.

The Wolf of Snow Hollow vågar dessutom ha svin som huvudkaraktärer. Vår huvudkaraktär kämpar med spriten och är en dålig far till sin sjuttonåriga dotter. Underbara Robert Fosters lika härliga karaktär, Sheriff Hadley, säger rakt ut att han är en dålig person. Ett tacksamt drag och som nästan uteslutande fungerar i den här typen av film.

Håller hela vägen i mål

Det märks att prorduktionen arbetat med ansträngd budget. Men man har lyckats göra det mesta av saken. Den må svaja inledningsvis och när allt kommer omkring vara för kort – men underhållningen sviktar aldrig. Likaså är slutet ruskigt spännande när vi förstår att John är fast i ”magen på monstret”. Det är sällan man säger det, men filmen hade gärna fått vara längre. För när dramat bygger upp och berättandet blir som allra bäst är vi nära slutet. Hade vi fått hänga kvar i det stadiet hade denna charmiga rysare utan tvivel kunnat nå de höga betygen.

Betyg: 3/5

Movie Maniac

Viaplay är nominerade till flera priser på Kristallen 2021. Se alla deras nomineringar här.